De kracht van impulsaankopen

‘Alleen vandaag nog 50% korting’, ‘Gratis verzending door code X’, ‘Al 500 mensen gingen je voor’. Onbewust laten we ons er soms in meeslepen: impulsaankopen. Je gaat even naar het winkelcentrum voor wat boodschappen en komt met een tas vol thuis. Snel naar de drogist en je mandje is ineens gevuld met 5 producten terwijl je er maar één nodig had. In een opwelling laat je je verleiden.

Onbewust of bewust?

Of je nou door de stad wandelt (of online shopt), overal kom je verleidingen tegen. Dat mensen daar gevoelig voor zijn, heeft te maken met de werking van je brein die verdeelt is in het on-/bewuste deel. Het onbewuste deel doet de impulsaankoop en beslist binnen seconden of je een artikel wil kopen. Het bewuste deel zorgt ervoor dat je er later over gaat nadenken en wellicht spijt van hebt.

Slimme vorm van marketing

Iedere ondernemer wil zijn omzet verhogen. Het stimuleren van impulsaankopen is een waardevolle techniek om in te spelen op koopgedrag en biedt kansen. Want deze kleine aankopen kunnen aan het einde van de maand toch zorgen voor een flinke omzetstijging. Hieronder geven we een 3 slimme tips:

  1. Zet ze strategisch neer

Je klanten lopen en kijken op een bepaalde manier over de winkelvloer. Wat is de juiste positie om impulsaankopen te plaatsen? Bij het kassasysteem natuurlijk. Klanten die bij de check-out aankomen hebben al besloten iets te kopen en moeten meestal even wachten tot ze de aankoop kunnen afronden. Die omstandigheden creëren de perfecte situatie om nog even rond te kijken en iets extra’s te kopen. De koopdrempels moeten zo laag mogelijk zijn. Kies dus voor kleine, laaggeprijsde kassakoopjes die geen verder uitleg nodig hebben. Denk aan snoep of een koek to-go, cadeaukaarten en kleine accessoires die je strategisch bij de kassa positioneert zonder dat het opdringerig overkomt. Een andere juiste plek om impulsaankopen te plaatsen is bij je bestseller-artikelen, waar je klanten vaak komen en de kans op succes groot is.

  1. Zintuigen prikkelen de consument

Iets wat lekker ruikt, zacht aanvoelt of er opvallend uitziet trekt onze aandacht. We worden onbewust gestuurd door onze zintuigen. Benut deze zintuigen om jouw impulspresentaties nog opvallender te maken. Zorg bijvoorbeeld voor kleurrijke actie-/promodisplays, demoproducten die je klanten kunnen aanraken of verspreid de geur van verse broodjes. Dan zet je middelen in waar vrijwel iedere consument voor zwicht. En ook belangrijk: wijzig je impulsproducten met regelmaat!

  1. Cross-selling van bijbehorende artikelen

Met cross-selling probeer je nevenproducten te verkopen die gerelateerd zijn aan een product dat een klant al heeft of aan het kopen is. Schoenpoets bij de schoenen, een aansteker bij sigaretten, een smoothie bij een croissant, potgrond bij bloempotten, een haarmaskertje bij de kapper. Er zijn tal van voorbeelden om aantrekkelijke bundels te creëren en je klanten toch overstag te laten gaan met een extra/duurdere aankoop. Cross-selling helpt je om je conversiepercentage te verhogen en meer producten te verkopen. Bovendien biedt het je de mogelijkheid om meer producten uit je assortiment te tonen aan je klanten, met meer tevreden klanten als gevolg. Die tevreden klanten komen bij je terug. En drukte in de winkels leidt ertoe dat je meer geprikkeld wordt en stimuleert impulsaankopen!

De kracht van impulsaankopen