De staat van webtekst anno 2019

Hoewel we steeds meer video content consumeren zal tekst nog niet snel zijn aftreden doen als meest prominente vorm van online media. Mensen lezen graag. Dat doen we al sinds Gutenberg. Eeuwenlang lezen verander je niet in een paar jaar. Het zit ingebakken als het ware in de mens.
Dus ook in 2019 zal tekst nog wel belangrijk zijn. Maar er zijn wel een paar dingen waar men idealiter rekening mee gaat houden qua online redactie.

Ten eerste, schrijven voor zoekmachines is echt dood nu. Nou ja we schrijven nog steeds voor zoekmachines, maar zeg maar echt het deponeren specifiek van termen in de tekst voor Google, dat is echt een ding van het verleden. Google past al tijden kunstmatige intelligentie toe aan haar algoritme. Deze is nu al zo slim als ongeveer een puber schat ik in. Dus de zoekmachine kan nu heus wel verbanden liggen, en synoniemen begrijpen en nog veel meer. Het behandelen van de zoekmachine als een blind vijf jarig kind zoals de zoekmachine specialist AJ Kohn uit de VS typeerde is dus niet meer zo in 2019.

Redacties, journalisten content creators kunnen dus lekker hun gang gaan in principe en niet opgezadeld worden met allerlei SEO opdrachtjes. Voor SEO blijft nog echter wel belangrijk om de zogenaamde title tag bewust in te zetten. Hier zou je idealiter wel een zoekwoord in willen verwerken omdat SEO experts zien dat dit nog steeds veel impact heeft. Een goed tekstbureau, zoals Swaans, zal naast teksten ook aanbevolen title tags en meta beschrijving leveren.

Website teksten schrijven wordt dus enigszins simpeler dit jaar, weg zijn de tijden van website teksten waarbij je echt het gevoel krijgt deze persoon schrijft meer voor Google dan voor mij. Een kwalitatieve website tekstschrijver, https://www.swaanscommunicatie.nl/tekstschrijver-voor-website/, zal de eindgebruiker of de lezer centraal stellen.

De staat van webtekst anno 2019