Gebruik de Google zoekwoordplanner voor meer Google Adwords verkeer

Of je nu zoekt naar pakweg een accountant in je regio, de laatste modetrends of een goedkope webshop: Google is voor iedere zoektocht hét startpunt om informatie te vinden. Bedrijven zijn zich hiervan bewust en gebruiken tegenwoordig de Google zoekresultaten als advertentieruimte. Dit kan door middel van Google Adwords, waarbij bedrijven en individuen op bepaalde zoektermen bieden zodat hun advertentie zichtbaar wordt wanneer iemand met Google op deze (of vergelijkbare) termen zoekt. Indien op de advertenties wordt geklikt, dan levert dit waardevol Google Adwords verkeer naar bedrijfswebsites op. Zo winnen bedrijven nieuwe klanten. Om bedrijven te helpen zoveel mogelijk uit hun Google advertenties te halen, biedt Google enkele gratis hulpmiddelen aan, waaronder de Google zoekwoordplanner. Op het online marketing blog van GMU wordt uitgelegd hoe je Google Adwords en de Google zoekwoordplanner effectief benut.

Hoe werkt Google Adwords?

Google Adwords is het advertentiesysteem van Google Search. Dit systeem is de voornaamste inkomstenbron voor de zoekmachine van Google. Google Adwords werkt als een online veiling waarbij organisaties en individuen op bepaalde zoektermen kunnen bieden. Indien vervolgens iemand daadwerkelijk zoekt op deze term, dan vindt de veiling automatisch (en razendsnel) plaats. Deze veiling bepaalt welke advertentie bovenaan de zoekresultaten wordt getoond. Hierbij spelen twee factoren een rol: de geboden maximumbedragen van de bedrijven en hun zogeheten ‘quality score’ (kwaliteitsscore). De kwaliteitsscore hangt onder meer af van de relevantie van advertenties voor bepaalde zoekresultaten en de kwaliteit van landingspagina’s. Simpelweg meer geld uitgeven, is dus niet de slimste manier om je Google Adwords verkeer te verhogen. Minstens zo belangrijk is dat je de zoektermen waarop je biedt slim kiest (en hier vervolgens bijpassende advertenties en landingspagina’s voor genereert).

Hoe werkt de Google zoekwoordplanner?

De Google zoekwoordplanner, ook wel keyword planner genoemd, is een hulpmiddel dat elk bedrijf dat via Google adverteert gratis kan gebruiken. De keyword planner helpt bedrijven om zoektermen te vinden die goed bij hun bedrijf passen én waar veel op wordt gezocht. Beide zijn een vereiste voor waardevol Google Adwords verkeer. Een bedrijf wil immers niet zomaar willekeurige bezoekers aantrekken, maar potentiële klanten die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in de diensten of producten van het bedrijf. De Google zoekwoordplanner is van grote waarde voor een effectieve online marketingcampagne, maar het kost enige moeite om deze online tool onder de knie te krijgen. Met de tips van het online marketing blog van GMU wordt dit leerproces aanzienlijk versneld.

Gebruik de Google zoekwoordplanner voor meer Google Adwords verkeer