Studie toont aan: Wandelen is Gezond

Studies tonen aan: Je immuunsysteem profiteert enorm van een wandeling in de bergen – als je een paar punten in gedachten houdt!  Het is een oud gezegde dat frisse lucht goed voor je is. Je weet ook dat tijd doorbrengen in de natuur goed voor je is. Maar tot nu toe leek het altijd meer een gezegde dan een wetenschappelijk feit. 

In een studie gepubliceerd in het tijdschrift Scientific Reports, heeft een team van gezondheidswetenschappers onder leiding van omgevingspsycholoog Mathew White van de Universiteit van Exeter ontdekt dat je gezondheid al baat heeft bij elke week zo’n 2 uur in de buitenlucht doorbrengen. Vooral in tijden van Corona is het slim om je immuunsysteem een boost te geven. En na al dat thuiszitten klinkt een bezoekje aan de natuur wel als een goed idee, toch?

De studie gebruikte gegevens van bijna 20.000 personen in Engeland en toonde aan dat het niet van belang is of de 120 minuten in één bezoek of over vele kortere bezoeken werden afgelegd. De drempel van 120 minuten bleek ook te gelden voor zowel mannen als vrouwen, oudere en jongere volwassenen, voor verschillende beroeps- en etnische groepen, voor mensen die zowel in rijke als arme regio’s wonen, en ook voor mensen met kinderen.

Een paar uur in de natuur is voldoende, maar we weten uit eerste hand ervaring dat dit gemakkelijk uit de hand kan lopen. Voor je het weet ben je serieuze afstanden aan het wandelen. Het is bekend dat wandelen ook mentale voordelen heeft, maar misschien moet ook dat nog door wetenschappers bewezen worden.

Je hoeft ook niet meteen de Kilimanjaro te beklimmen of het hele Trekvogelpad of Pieterpad in Nederland te gaan wandelen. Deze eenvoudige vorm van beweging biedt een breed scala aan mogelijkheden. Het is zowel geschikt voor beginners als voor goedgetrainde mensen. Wandelen kan overal en op elk moment van het jaar. Een stevige wandeling na het werk, een uitgebreide wandeling in de natuur, bergwandelen met rugzak en stokken – alles is kan en mits je niet te veel doet, is het ook gezond voor je. Afhankelijk van hoe snel je loopt en welk gewicht je draagt, verbrand je calorieën en train je het lichaam meer of minder intensief. Bovendien bevordert lichaamsbeweging in de natuur het lichamelijke en geestelijke welzijn. Waar wandel jij het liefst? 

Studie toont aan: Wandelen is Gezond