Tips om de mobiliteit bij ouderen te verbeteren

Het verbeteren van de mobiliteit bij ouderen brengt natuurlijk meerdere voordelen met zich mee. Natuurlijk geldt dit niet enkel voor ouderen, maar voor iedereen. Door je mobiliteit te verbeteren bevorder jij je eigen lichamelijke en geestelijke gezondheid. In dit artikel geven wij een aantal tips die gebruikt kunnen worden voor het stimuleren van de mobiliteit, met de focus op een oudere leeftijdsgroep. De volgende punten komen aanbod: 

Tip 1: Blijf in beweging

Door te blijven te bewegen en dit te stimuleren wordt de mobiliteit automatisch verbeterd. Echter wordt bewegen bij ouderen vaak gezien als drempel en daardoor vermeden of beperkt. Wanneer dit aan de orde is zal de mobiliteit hierdoor achteruit gaan en wordt de drempel hoger. Het is daarom belangrijk dat dit gedrag op tijd wordt opgemerkt. Door de juiste begeleiding kan er een plan worden opgesteld om dit te verbeteren. Denk aan eenvoudige oefeningen, zoals opstaan uit een stoel. Door deze oefening acht tot twaalf keer achter elkaar uit te voeren worden de beenspieren geactiveerd. Dit draagt bij aan het verbeteren van de mobiliteit. Wanneer dit goed gaat kunnen de oefeningen worden uitgebreid of zwaarder worden gemaakt. Langzaam kan de drempel worden vervaagd of zelfs verdwijnen. 

Tip 2: De juiste voeding 

Ook dit is een tip die voor alle leeftijden geldt: eet gezond en gevarieerd. Echter is dit op latere leeftijd extra belangrijk. Door gevarieerd te eten krijg je verschillende voedingsstoffen binnen die er vervolgens zorgen voor minder broze botten en sterke spieren. Het is daarom goed om kritisch naar je huidige eetpatroon te kijken en hier eventueel op bij te sturen. De Schijf van Vijf is bijvoorbeeld een referentiekader die je er bij kan houden. Stel jezelf de volgende vraag: komt mijn huidige eetpatroon overeen of zijn er aanpassingen nodig?

 

Naast een gevarieerd eetpatroon is het voor oudere belangrijk om de vitamine D op peil te houden. Dit draagt namelijk bij aan de botkwaliteit, spierkracht en balans. Wanneer je voldoende vitamine D binnenkrijgt kan dit positieve invloed hebben op de mobiliteit. Wist je dat je op latere leeftijd vaak vitamine D moet bij slikken? Dit komt omdat je meer nodig hebt dan je uit het zonlicht en voeding kan halen. Je kan dit eenvoudig op peil houden met behulp van supplementen. 

Tip 3: Ondersteuning met hulpmiddelen

Door een aantal aanpassingen te maken in de woning kan de mobiliteit bij ouderen worden ondersteund. Een eenvoudige oplossing is bijvoorbeeld het plaatsen van beugels. De beugels kan je monteren in de badkamer en toilet om meer zekerheid te geven. Ook helpt het bij het maken van meer gecontroleerde bewegingen. De kans op blessures of vallen worden hiermee beperkt. 

 

Woon je in een woning met meerdere verdiepingen en ben je minder goed ter been? Dan is een traplift van Otolift.be wellicht een verstandige keus. Hierdoor kan je op latere leeftijd nog steeds vrij bewegen in de woning met een verlaagd risico op vallen. De kosten voor een traplift hangen af van de woonsituatie. Daarnaast kan je ook recht hebben op een subsidie voor een traplift. Bekijk daarom goed de verschillende mogelijkheden. 

 

Tip 4: Voorzorgsmaatregelen

Naast het installeren van de verschillende hulpmiddelen is het ook goed om een veilig huis te creëren. Het gevaar om te vallen kan soms in een klein hoekje zitten. Door een aantal simpele aanpassingen kan je het risico verminderen. Begin bijvoorbeeld met het vrij maken van de gangen in het huis of appartement. Denk aan kleedjes waarover je kan struikelen, maar ook aan schoenen of andere spullen die hier kunnen liggen. Wat mensen vaak ook vergeten zijn kabels die net niet voldoende zijn weggewerkt, let hier dus op. Het is daarom goed om kritisch te kijken naar de huidige woonsituatie. 

 

Na het lezen van dit artikel hoop ik je bewust te hebben gemaakt van het mobiliteits belang bij ouderen. Mocht je er zelf niet uitkomen dan kan je altijd contact opnemen met een specialist.

Tips om de mobiliteit bij ouderen te verbeteren