Een bedrijf kopen: hoe kan je dit realiseren?

Ben je van plan een bedrijf te kopen? Dan is het erg belangrijk om dit natuurlijk goed voor te bereiden. Er komt namelijk aardig wat bij kijken, denk bijvoorbeeld aan de zoektocht en selectie. Ook de onderhandelingen en afronden van de koop vragen tijd en kennis. In dit artikel leggen wij een aantal onderwerpen uit die je verder kunnen helpen. Een goede voorbereiding is namelijk het halve werk. 

Stel een koopprofiel op

Een bedrijf kopen gaat veelal via de volgende twee manieren: strategische overname en management Buy In. Wij leggen kort de twee verschillen aan je uit. 

 

Strategische overname: via een strategische overname koop je een bedrijf met je bestaande onderneming om verder te groeien of je aandeel in de keten te vergroten. Dit kan door bijvoorbeeld een partner te kopen, denk aan een klant of leverancier, maar ook een bedrijf waarmee je nieuwe markten kunt aanboren. Er zijn hierin verschillende mogelijkheden. 

 

Management Buy In: via Management Buy In neem je een bedrijf over waar je niet werkzaam bent. Dit kan je bijvoorbeeld doen om je ondernemersdroom eindelijk te vervullen. Daarnaast heb je de keus om het bedrijf is zijn geheel te kopen of een deel daarin met aandelen. Welke vorm je ook kiest, bij beide moet je een goed koopprofiel opstellen. Een koopprofiel helpt je namelijk bij een gerichte zoektocht. Het volgende komt er in voor:

  • Wat voor type bedrijf je zoekt
  • Welke sector en regio het bedrijf actief is 
  • Hoe groot het bedrijf moet zijn 
  • Welke prijs je in gedachten hebt voor de overname
  • Wat de omzet van het bedrijf moet zijn

 

Op basis van je koopprofiel kan je gerichter te werk gaan. Dit is een belangrijke factor om je koop te kunnen realiseren. 

Aanbod oriëntatie 

Wanneer jij je koopprofiel in orde hebt kan je gaan oriënteren op het aanbod. Er zijn een aantal overname platforms waar je een groot aanbod van bedrijf kunt vinden die te koop staan. Een goed voorbeeld is Marktlink.com, zij begeleiden bedrijven bij fusies en overnames al sinds 1996.

 

Daarnaast vinden bedrijf verkopen ook vaak plaats binnen het eigen netwerk. Daarom is het ook altijd een goed idee om je koopprofiel te delen met eigen connectie via bijvoorbeeld LinkedIn. Ook zijn er evenementen waar je een groot netwerk aan ondernemers en verkopers van bedrijf kan vinden. 

Een analyse met ondernemingsplan

Als je een bedrijf op het oog hebt kan je met behulp van een ondernemingsplan bepalen hoe gezond het bedrijf is. Daarnaast wordt hiermee ook duidelijk gemaakt of het bedrijf echt past bij je strategie en ambities. Wanneer je een goed ondernemingsplan maakt breng je het volgende in kaart: 

  • Hoe staat het bedrijf ervoor (sterkte- en zwakteanalyse) 
  • Hoe de markt ervoor staat (marktonderzoek)
  • Hoe de toekomstverwachtingen zijn van het bedrijf
  • De visie en strategie die je voor ogen hebt met het bedrijf
  • Wat de organisatiestructuur wordt 
  • Financiële middelen die je nodig hebt om de koop te financieren

 

Je hebt ook bepaalde templates die je kunnen helpen bij het opstellen van een ondernemersplan. Daarnaast is het inschakelen van een adviseur of verkoopmemorandum ook altijd een goed idee. 

 

Dit is een korte introductie over wat er komt kijken bij het kopen van een bedrijf. Er zijn nog een aantal andere zaken die zeker niet overgeslagen mogen worden. Voor meer informatie adviseren wij een adviseur in te schakelen. 

Een bedrijf kopen: hoe kan je dit realiseren?